این هنر، پارینه است
شماره تماس: 47764 - 021
Close

نتایج و عواقب پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد چیست؟

نتایج و عواقب پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد چیست؟

اگر تا به حال درد پا، میخچه یا پینه و بد شکلی پاها را تجربه کرده‌اید باید در انتخاب کفش هایی که استفاده می‌کنید تجدید نظر کنید. درست است که برای بسیاری از افراد مسئله‌ی زیبایی در خرید کفش بسیار اهمیت دارد اما شما همیشه باید سلامتی خود را در اولویت اول انتخاب قرار دهید. براساس مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شد در حدود 28 تا 37 درصد از مردم از کفش‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند.

نتایج و عواقب پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد چیست؟


1. بیماری نوروپاتی

نوروپاتی محیطی یک وضعیت دردناک و معمولاً برگشت‌ناپذیر است که با احساس سوزنی شدن در پا و کاهش حس در آن ها ظاهر می‌شود. 37 درصد از افرادی که از کفش‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند به این بیماری دچار می‌شوند. این بیماری در کسانی که سابقه‌ی دیابت دارند بیشتر رخ می‌دهد. برای همین متخصصین تاکید بیشتری دارند که مبتلایان به دیابت حتماً از کفش‌های طبی و راحت استفاده کنند.


2. درد پا و بد شکلی:

در سال 2018 یک بازبینی علمی از 18 مقاله در مورد کفش و مشکلات پا نشان داد که کفش‌های غیراستاندارد باعث درد پا و بیماری‌های آن مانند بدشکلی انگشتان پا (انگشت‌های چکشی) میخچه یا پینه می‌شوند. فقط کفش‌های خیلی تنگ نیستند که می‌توانند باعث درد و بدشکلی شوند.

در برخی موارد شکل قالب کفش نیز ممکن مناسب پوشش پای شما نباشد. اگر همین حالا هم دچار بدفرمی پا شده‌اید باید توجه بیشتری به انتخاب کفش داشته باشید برای مثال کفش‌هایی که کف صاف دارند منجر به فشار روی نواحی استخوانی نامنظم کف پا می‌شوند و می‌تواند این شرایط را بدتر کند.


شایع ترین مشکلات پا چیست؟


1. انحراف شست پا

این عارضه عبارت است از یک استخوان یا بافت بزرگ شده اطراف انگشت بزرگ پا. با گذر زمان، انحراف انگشت می‌تواند باعث شود انگشت بزرگ پا به سمت داخل بچرخد که منجر به درد و ورم می‌شود. این عارضه بیشتر در زنان و در اثر پوشیدن کفش‌های نامناسب و به ویژه نوک تیز ایجاد می‌شود.


2. میخچه

میخچه، پینه‌ای است که رو یا بین انگشتان ظاهر می‌شود. علت ظهور میخچه، فشاری ست که به صورت دایره‌وار به پوست وارد می‌شود و این فشار به مرور زمان به میخچه تبدیل شده و مرکز آن همان کانون فشار است.

اگر این فشار برای مدتی طولانی به پا وارد شود، حتی بعد از رفع فشار نیز پوست به تولید این میخچه‌ها ادامه می‌دهد. میخچه علل مختلفی دارد که شایع‌ترین آن ها استفاده از کفش نامناسب به ویژه کفش‌های تنگ و نوک تیز و کفش‌هایی ست که جنس آن ها تنفس خوبی برای پا ایجاد نمی‌کند.


3. انگشت چکشی پا

در این عارضه انگشتان شروع به جمع شدن به داخل می‌کنند و به جای اینکه در کفش صاف قرار بگیرند، به سمت داخل خم می‍‌ شوند. این عارضه بیشتر در انگشت دوم مشاهده می‌شود و باعث فشار روی پا می‌گردد. علت اصلی بروز این مشکل، پوشیدن کفش‌هایی هستند که از سایز مناسبی برخوردار نبوده و انگشت فضای کافی برای صاف قرار گرفتن را ندارد.



3. فرو رفتن ناخن در گوشت پا

اگر کفش‌های شما خیلی تنگ یا کوتاه باشد، فشار اضافی وارد شده به انگشتان می‌تواند منجر به فرورفتن ناخن در گوشت پا شود. این عارضه می‌تواند باعث شود پوست اطراف ناخن، قرمز و عفونی شود.
این مشکل در کسانی که پاهای بزرگی دارند شایع‌تر است اما می‌تواند در پاهای دیگر نیز رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکل مطمئن شوید که کفش مناسبی به پا دارید و ناخن‌هایتان را بیش از حد کوتاه نکرده و لبه‌ی آنها را گرد نمی‌کنید.


4. درد کف پا یا Metatarsalgia

این یک درد شایع پا بوده که شامل التهاب و درد در قسمت سینه‌ی پا است. این درد می‌تواند به صورت خارش؛ درد تیر کِشنده و حتی حس سوزش ظاهر شود.


5. درد در مناطق دیگر بدن

اگر در پاها، لگن یا کمر احساس درد می‌کنید، ممکن است به خاطر پوشیدن کفش‌های تنگ باشد. هنگامی که مجبور هستید به دلیل پوشیدن کفش نامناسب، کفش پاشنه بلند یا مشکلات پا راه رفتن و حالت بدن خود را تغییر دهید؛ تراز بدن شما از حالت طبیعی خارج می‌شود. وضعیت نادرست بدن می‌تواند منجر به درد و مشکل در مناطق دیگر بدن شود.


6. زخم پا در دیابتی‌ها

کفش‌های تنگ منجر به زخم پا در بیمارانی می‌شود که بیماری‌هایی همچون دیابت دارند. این زخم‌های سر باز زمانی تشکیل می‌شوند که کفش‌ها مدام به پوست سابیده شوند. مطابق اعلام انجمن پزشکی کودکان در آمریکا ، 85 درصد از قطع عضو در دیابتی‌ها به دلیل ظهور این زخم‌ها است. با پوشیدن کفش مناسب، این زخم‌ها قابل پیشگیری هستند.


7. کاهش کیفیت زندگی

اگر کفش‌های شما مدام باعث درد پایتان شود باقی عمر باید زجر آن را تحمل کنید. بر اساس یک مطالعه بر روی زنانی که دچار دردهای پا هستند مشخص شده که این موضوع کیفیت زندگی آن ها را نیز تحت‌ تاثیر قرار داده است. این بدین خاطر است که کفش‌های زنانه اغلب به اندازه‌ی کفش‌های مردانه راحت و کاربردی طراحی نشده‌اند.
به علاوه درد پا و عارضه‌های مربوط به آن که به پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد مربوط است، می‌تواند منجر به زمین خوردن، تحرک کمتر و از دست دادن استقلال در افراد مسن‌تر شود.

آیا کفشی که می پوشید سایز مناسبی دارد ؟

سایز کفش من چنده؟

علائمی که نشان می‌دهند سایز کفش شما مناسب نیست


درد و ناراحتی علائم مشخصی هستند که نشان می‌دهند کفش‌های شما سایز مناسبی ندارند. اما گاهی این موضوع نشانه‌های دیگری دارد که به این اندازه واضح و مشخص نیستند.

در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که می‌توانند از نشانه‌های نامناسب بودن اندازه‌ی کفش باشند اگر شما هر گونه از این موارد را تجربه می‌کنید زمان آن رسیده است که سایز کفشتان را عوض کنید. شما می‌توانید به یک مغازه‌ی کفش فروشی بروید تا این اندازه‌گیری به صورت مناسب برایتان انجام شود:
- کبودی در ناخن پا
- افتادن ناخن‌ها
- پینه
- تاول
- تحریک پوست در اطراف ناخن‌های پا
همچنین لازم به ذکر است که هر برند کفشی جدا از سایز ، قالب مشخصی دارد. برای مثال در برخی قالب‌ها سینه‌ی پا تنگ است و در برخی دیگر اینطور نیست که باید به این مسئله نیز در زمان خرید کفش دقت داشته باشید.

ثبت دیدگاه