این هنر، پارینه است
شماره تماس: 47764 - 021
Close

درباره جشن کریسمس

درباره جشن کریسمس

مراسم جشن کریسمس، یک مراسم مذهبی و سنتی است که هر ساله در تاریخ بیست و پنجم دسامبر برگزار می شود. این مراسم به طرز بسیار جذاب، سرگرم کننده و با شکوه در اکثر کشور های جهان جشن گرفته می شود. بیشتر از دو هزار سال است که مردم سراسر جهان، این آیین را با آداب و رسوم و سنت ها در آمیخته اند. جشن Christmas برای بزرگداشت سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) به عنوان یک رهبر معنوی برگزار می گردد. به طور کلی آداب و رسوم رایج در این مراسم جهانی شامل هدیه جشن، تزئین درخت کریسمس، حضور در کلیسا و دعا خواندن، تهیه خوراکی ها و غذاهای خوشمزه و البته به انتظار ماندن برای رسیدن بابانوئل می باشد. در ایام مراسم کریسمس به مدت یک تعداد روز خاص (معمولاً 2 هفته)، تعطیلات کریسمس مشخص می شود. این مراسم همراه با فصل زمستان در سرمای هوا و همزمان با بارش برف، بسیار جذاب تر برگزار می گردد.

نگاهی بر تاریخچه مراسم کریسمس

مراسم جشن کریسمس در اواسط زمستان برگزار می‌شود. قرن‌ها پیش از اینکه حضرت مسیح (ع) به پیامبری مبعوث شود، مردم اروپا، خروج از تاریکی زمستان و ورود به نور و روشنایی را جشن می گرفتند. بسیاری از مردم از این که می‌توانند به انتظار روزهای طولانی‌تر و پرتو نور خورشید بایستند، خوشحال بودند و به همین دلیل مراسمی را برگزار می‌کردند. کریسمس در حقیقت، جشنی است که به مناسبت تولد حضرت مسیح (ع) برگزار می شود.

جشن کریسمس

برخی عقیده دارند سالروز بزرگداشت حضرت مسیح (ع) در تاریخ ۲۵ دسامبر است؛ برخی دیگر این تاریخ را در ششم ژانویه معرفی کرده‌اند. شاید به همین دلیل است که تعطیلات کریسمس در یک بازه زمانی دو هفته برگزار می شود. این مراسم از قرن نهم میلادی به طور گسترده همراه با مراسم مذهبی در کلیساهای کاتولیک جهان برگزار می شد. آداب و رسومی که در کریسمس رعایت می شود بسیار جذاب و هیجان انگیز است. برخی از مورخان گفته ‌اند برخی از آداب و رسومی که در این مراسم برگزار می‌شود ریشه تاریخی و مذهبی ندارند و به مرور زمان به وجود آمده است. به طور مثال از اواخر قرن هجدهم،خرید هدیه کریسمس و شرکت در جشن ها متداول شد؛ اما ریشه هدیه دادن به قرن پانزدهم باز می گردد.
امروزه شاهد آن هستیم که در روزهای پایانی ماه دسامبر، مراسم Christmas همزمان با جشن های بزرگ برگزار می‌شود. بسیاری از کشورهای اروپایی این زمان را بهترین فرصت برای تهیه گوشت تازه گوزن و گاو، خوراک های مخصوص و نوشیدنی می دانند.

انتخاب بهترین هدیه کریسمس


یکی از لذت بخش ترین قسمت های مراسم جشن Christmas، خرید هدیه کریسمس است. تمام اعضای خانواده می توانند به دوستان و آشنایان خود هدیه بدهند. خرید هدیه برای جشن کریسمس برای تمام افراد اهمیت دارد. معمولاً هدیه ها با بسته بندی های رنگارنگ با رنگ های بسیار جذاب و روبان های طلایی یا نقره ای بسته بندی می شوند و در کنار درخت کریسمس قرار می گیرند. زیباترین هدیه ها را می توان برای این مراسم خریداری کرد. از آنجایی که تعداد مسیحیانی که در کشور ایران زندگی می کنند، تعداد کمی نیست، این افراد می‌توانند برای هدیه کریسمس خود، یک ست چرم بسیار زیبا تهیه کنند و آن را به دوستان یا آشنایان خود هدیه دهند.

کریسمس

برای زیباتر شدن هدیه ها کافیست آن ها را در داخل جعبه های رنگارنگ قرار دهید و با کاغذها و روبان ‌های جذاب آن ها را بپیچید. اگر اندکی سلیقه به خرج دهید می توانید با گوی های رنگی یا سایر وسایل تزیینی، بسته بندی هدایا را زیباتر کنید. تفاوتی نمی کند هدیه شما چه چیزی است، مهم این است که در هنگام جشن Christmas، خاطره های خوب در کنار دوستان و آشنایان خود داشته باشید.

برگزاری مراسم کریسمس در کشورهای جهان

کریسمس که اغلب "شگفت انگیزترین زمان سال" خوانده می شود، فصل وحدت، دوستی و یکپارچگی میان مسیحیان جهان است. این مراسم فقط در خانواده ها برگزار نمی شود؛ کریسمس یکی از آن مناسبت های ویژه و عمومی است که در واقع مسیحیان جهان را متحد می کند. مراسم Christmas به صورت جهانی به رسمیت شناخته شده و رویدادی است که زبان و مرزهای بین المللی و مردم جهان را از طریق جشن های کریسمس،هدایا، غذاها و نوشیدنی ها و سنت ها دور هم جمع می کند. این مراسم به نوعی با آغاز سال نوی میلادی، همزمان می باشد.

مراسم جشن سال نو در انگلستان

سنت های برگزاری جشن کریسمس در انگلستان از اوایل ماه دسامبر آغاز می شود و تا هفته اول ژانویه ادامه دارد. در این مراسم، مردم انگلستان، درخت کریسمس را تهیه می کنند، آن ها را با وسایل تزئینی و گوی های رنگی و شمع ها تزئین می کنند، لباس های نو می پوشند و خانه های خود را نیز به بهترین شکل، تزئین می نمایند. نقل شده است که در تاریخ 24 دسامبر، "پدر Christmas " از دودکش خانه ها بازدید می کند تا هدایایی را برای کودکان در فهرست خود قرار دهد.
تهیه انواع خوراکی پای، کیک ها، بیسکویت، خوراک گوشت، نوشیدنی و ...، نمونه ای از مراسم Christmas در انگلستان است. در نهایت در آخر شب، همه مردم برای دعا خواندن به کلیسا می روند. شام Christmas در انگلستان از اهمیت زیادی برخوردار است. بوقلمون به طور سنتی تهیه می شود؛ در کنار آن، سیب زمینی کباب شده، سبزیجات، چاشنی و از همه مهمتر، پودینگ های مخصوص، سر سفره شام قرار می گیرند.

مراسم جشن سال نو در کشور فرانسه

فرانسوی ها کریسمس منحصر به فرد خود را دارند. غذای اصلی که در جشن کریسمس در فرانسه تهیه می شود، Rveillon، نام دارد. بعد از نیمه شب و پس از پایان دعا در کلیساها، این غذا میل می شود؛ این شام خوشمزه معمولاً شامل بوقلمون پر شده با شاه بلوط، خوراک مخصوص غاز، صدف و ... است.

جشن کریسمس

در مراسم جشن و پس از شام خوردن، اعضای خانواده هدیه کریسمس خود را دریافت می کنند. از سال 1962 مرسوم بوده است که کودکان در مراسم جشن، برای بابانوئل، نامه می نویسند. بابانوئل هم پاسخ آن ها را می دهد؛ در پاسخ به نامه های کودکان، ممکن است بیسکوییت ها یا خوراکی هایی در جوراب های بافتنی که در کنار درخت Christmas آویزان شده است قرار داده شود!

مراسم Christmas در کشور ژاپن

سنت ها، آداب و رسوم جشن کریسمس در کشور ژاپن، بسیار بی نظیر و نادر است. Christmas در این کشور هنوز به عنوان یک تعطیلات مذهبی مورد قبول واقع نشده است و بیشتر، تمرکز بر شادی و سرور دارد.

شب Christmas به عنوان یک جشن عاشقانه برای زوج های جوان محسوب می شود که بهترین فرصت برای هدایه دادن، تماشای چراغ ها و فانوس ها و خوردن یک شام عاشقانه است. برخلاف بسیاری از کشورها، ژاپنی ها مرغ سرخ شده را به عنوان شام کریسمس خود انتخاب می کنند!

مراسم جشن سال نو در لهستان

در کشور لهستان نیز کریسمس به عنوان آغاز سال جدید پذیرفته شده است. در این کشور، مردم لهستان در زمان سال نو و مراسم Christmas برای همدیگر آرزوی شادی و سلامتی می کنند.

کریسمس در لهستان

شام مخصوص Christmas در لهستان شامل سوپ چغندر، پنیر و سیب زمینی، سوپ قارچ، خوراک ماهی و سبزیجات است. درخت Christmas در لهستان علاوه بر تزئینات معمولی، با بیسکوییت و شکلات نیز تزئین می شود.

جشن سال نو در کشور کانادا

کانادا کشوری بسیار بزرگ است و مردم با پیشینه های فرهنگی مختلف در آنجا زندگی می کنند. به همین دلیل، بسیاری از سنت های مختلف کریسمس در کانادا وجود دارد. بسیاری از آداب و رسوم و جشن ها، منشأ گرفته از فرهنگ و رسوم فرانسه، انگلیسی، ایرلندی، اسکاتلندی، آلمانی، نروژی، اوکراینی و بومی کانادا می باشند.

هنگام مراسم Christmas و جشن سال نو در کانادا، مردم کارت های Christmas را برای دوستان و خانواده خود ارسال می کنند.
بسیاری از کانادایی ها در شب کریسمس هدایای خود را باز می کنند. برخی فقط جوراب ساق بلند آویزان شده خود را در شب کریسمس باز می کنند. برخی دیگر نیز فقط یک هدیه را برای باز کردن انتخاب می کنند و بقیه را تا روز کریسمس نگه می دارند. کانادایی ها بسیار علاقه دارند خانه های خود را با درخت های کریسمس، چراغ ها و سایر تزئینات، تزئین کنند. جوراب های Christmas که کنار شومینه آویزان هستند، نمونه ای از این وسایل هستند.
وعده اصلی شام در جشن کریسمس در کانادا اغلب بوقلمون با سبزیجات و سایر مواد غذایی مانند سیب زمینی پوره شده و سبزیجات است. انواع دسرهای مورد علاقه اعضای خانواده شامل پودینگ های آلو و تارت های نعناع می باشند. کِراکِرهای Christmas نیز مورد توجه بسیاری از افراد در کانادا واقع شده اند. یک کیک مخصوص جشن سال نو که با میوه های زیادی تهیه شده است نیز به طور معمول در زمان جشن، تهیه و صرف می شود! با این حال، افراد مختلف در کانادا با پیشینه ها و فرهنگ های مختلف، غذاهای مورد علاقه خود را در کریسمس تهیه می کنند.
اگر هنگام مراسم کریسمس در کانادا، برفی وجود داشته باشد، اسکی کردن، اسکیت و ساختن آدم برفی نیز از مراسم محبوب مردم است! کودکان کانادایی به بابانوئل اعتقاد دارند. "رژه بابا نوئل" در شهر تورنتو، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین رژه های Christmas در جهان است! قدمت برگزاری این رژه به سال 1913 باز می گردد. کودکان در طول مسیر، او را دنبال می کنند.

مراسم جشن سال نو و جشن کریسمس در سایر کشورهای جهان

• کشور ایرلند:

 هدیه دادن به کودکان، دادن شکلات و شیرینی و کلوچه، برگزاری نورافشانی در شهرها

• کشور اسپانیا:

تعطیلات کریسمس از تاریخ 24 دسامبر تا 6 ژانویه، تهیه کیک جشن برای صبحانه روز عید، برگزاری جشن های خیابانی

• کشور برزیل:

پوشیدن لباس های مخصوص، نورافشانی و آتش بازی، تهیه غذاهای محلی

درخت کریسمس

بهترین مقاصد توریستی جهان برای تعطیلات کریسمس

1-رُم – ایتالیا

یکی از جذاب ترین مقاصد توریستی جهان برای سفر کردن در ایام کریسمس، شهر رم ایتالیا است. کلیسای کاتولیک واتیکان در رم، مراسم کریسمس را به زیباترین شکل برگزار می کند. تفریحات اسکی روی یخ، جشن های خیابانی، موسیقی، جشنواره های محلی و ...، نمونه هایی از این جشن ها هستند.

2-ایالت کِبِک – کانادا

شهر کبک در کشور کانادا یک انتخاب رویایی و منحصر به فرد برای سفرهای توریستی در زمان کریسمس است. در این شهر که خیابان ها به سبک اروپایی و کلاسیک، تزئین شده اند، جذابیت های واقعی از مراسم کریسمس را به نمایش می گذارند. در این شهر در روزهای برگزاری سال نو، جشن ها و کنسرت های موسیقی برگزار می شود و مردم با شیرینی ها و شکلات های خوشمزه از یکدیگر پذیرایی می کنند. مراسم در محله های قدیمی کبک، لطف و هیجان دیگری دارد. پیشنهاد می کنیم مراسم کریسمس را در نیمه شب در کبک کانادا از دست ندهید.

3-آلاسکا – قطب شمال

ویرجینیا در قطب شمال و منطقه آلاسکا یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای مراسم کریسمس است. گفته می شود خانه بابانوئل در این ایالت قرار دارد. هر ساله بیشتر از 400 هزار نامه به سرزمین بابانوئل ارسال می شود. سعی کنید در تاریخ 25 دسامبر به این قسمت از قطب شمال سفر کنید. علاوه بر جاذبه های دیدنی، برگزاری فستیوال مجسمه های یخی نیز در این سرزمین، شهرت زیادی دارد. استراحتگاه ها و هتل های زیادی برای توریست ها در این مکان وجود دارند.

4-کالیفرنیای جنوبی

بهترین تعطیلات کریسمس را می توانید در کالیفرنیای جنوبی به همراه خانواده خود سپری کنید. در سرزمین دیزنی، یک درخت بزرگ Christmas با تزئینات ویژه و خاص قرار می گیرد و جشن های بزرگ به همراه نورافشانی و هدایای زیاد برگزار می شود.

5-جزایر قناری – اسپانیا

جشنواره های جزایر قناری در کشور اسپانیا در ایام کریسمس در تمام جهان شهرت دارند. بسیاری از توریست ها و گردشگران خارجی ترجیح می دهند اسپانیا را برای گذراندن این تعطیلات انتخاب کنند. برگزاری مسابقه مجسمه های شنی به همراه تهیه شیرینی ها و آتش بازی، همگی جشن های سال نو را در دسامبر و ژانویه، خاطره انگیز می سازند.

جشن کریسمس

6-ایسلند جنوبی

برای افرادی که به زمستان و برف و یخ، علاقه شدید دارند، تعطیلات کریسمس در ایسلند، گزینه بسیار عالی خواهد بود. این جزیره برای ماجراجویی در میان یخ ها در نقطه ای دور افتاده، تجربه ای هیجان انگیز است. کاوش بر روی دریاچه های یخ زده و گردش در مراکز و رستوران ها برای جشن های کریسمس، همان چیزی است که توریست ها به دنبال آن هستند.

7-سن ژوان – پورتوریکو

شام مخصوص خوراک گوشت، لوبیا و برنج در زمان برگزاری جشن های کریسمس در شهر سن ژان در پورتوریکو شهرت دارد. رویدادها و مراسم جشن سال نو هر ساله از 24 دسامبر آغاز می شود و تا آخر تعطیلات (6 ژانویه) ادامه دارد. هتل ها و مراکز اقامتی برای جذب توریست ها در این شهر وجود دارد.

8-ریودوژانیرو – برزیل

در اول دسامبر هر سال، یک درخت کریسمس غول پیکر در ساحل کوپاکابانا قرار داده می شود و با تعداد زیادی وسایل و لوازم، تزئین می شود. چراغ های زیبای این درخت تا اوایل ژانویه روشن باقی می مانند. جشن های کریسمس در برزیل در نیمه های شب آغاز می شود و همراه با نورافشانی و آتش بازی می باشد.

 

ثبت دیدگاه