این هنر، پارینه است
شماره تماس: 47764 - 021
Close

تاریخچه چرم طبیعی

تاریخچه چرم طبیعی

چرم از اولین اکتشافات بشر است. اجداد ما از چرم به عنوان عنصری برای حفاظت استفاده می کردند. انسان بدوی با شکار حیوانات از جسم آن ها برای تغذیه و سپس ساخت لباس، کفش و خانه استفاده می کردند.
حتی از استخوان های آن ها تزئیناتی برای خود می ساختند.

اکنون، مانند زمان های قدیم، حیوانات برای صنایع گوشت، لبنیات و پشم پرورش داده می شوند. تقریبا نیمی از تمام چرمی که امروزه تولید می شود برای ساخت کفش چرم طبیعی و 25% برای تولید لباس به کار می رود. لوازم منزل تنها 15% از کل محصولات چرم را تشکیل می دهند.


مقدمه ای بر تاریخچه چرم

حدود 5000 سال پیش قبل از میلاد، انسان ها در غارهای مختلف و در مصر بر روی مقبره ها نقاشی های را از خود به جا گذاشتند که نشان می داد از چرم محصولاتی مانند صندل، لباس، دستکش، سطل، کفن و تجهیزات نظامی می ساختند. یونانیان باستان نیز روش دباغی کردن را یاد گرفته بودند.
آن ها پوست حیوانات را در محلولی از آب و سمغ درختان می خواباندن تا رفته رفته تبدیل به چرم شود. این نخستین روش چرم برای تهیه چرم گیاهی بود که حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در یونان به کار می رفت. در همین نقطه بود که تجارت چرم در یونان آغاز شد و سپس، رومی ها به تقلید از آن ها از چرم برای ساخت کفش، لباس و تجهیزات نظامی از جمله سپر، زین و بند استفاده کردند. چرم طبیعی گیاهی هنوز هم تولید شده و در محصولات چرم زنانه مختلف به کار می رود.

رونق محصولات چرمی و تجارت موفق آن

چرم نه تنها برای پوشاک به کار می رفت بلکه به بازار تولید مبلمان نیز راه یافته بود. چرم همیشه یکی از انتخاب های طراحان برای تهیه چمدان، زین و کفش بوده است. در قرون وسطی، چرم به عنوان گزینه ای ایده آل برای طراحی و ساخت صندلی های ناهار خوری شناخته شد، زیرا نگهداری از آن آسان بود و بوی غذا را به خود جذب نمی کرد.

تاریخچه چرم طبیعی

محصولات چرم


با شروع انقلابات صنعتی و ماشینی شدن کارها در سده های 18 و 19 میلادی، چرم های ماشینی در تعداد بالا تولید شد. در این دوره است که کمربندهای چرمی مختلفی وارد بازار شدند. حتی آن زمان کمربند های ایمنی برای رانندگی را نیز از چرم می ساختند! با اختراع خودرو، تقاضای بازار به سمت کفش های شیک و سبک رفت.
چرا که می خواستند هنگام رانندگی راحت باشند و در عین حال پس از پیاده شدن شیک و با وقار به نظر برسند، به همین سبب تقاضا برای چرم های نرم و خوش رنگ آغاز شد. چرم گیاهی سنتی اما همچنان سخت و ضخیم بود، بنابراین روش جدیدی را آغاز کردند. آن ها به وسیله ی کروم به دباغی پوست پرداختند و اکثر محصولات چرم آن زمان از همین روش بودند.
فناوری مدرن باعث نوآوری در صنعت چرم شد، چرا که مواد شیمیایی اجازه می داد تا راحت تر بتوانند ساخت و تولید محصولات چرمی را پردازش کنند. علاوه بر زیبایی شناسی، کاربردهای زیادی برای چرم ایجاد شد. نه تنها در مبلمان تجاری و مسکونی بلکه برای وسایل نقلیه نیز از محصولات چرم طبیعی استفاده می کردند.


انواع محصولات چرم:

کیف و کفش چرم
کاپشن چرم
اکسسوری چرم
کمربند
بند ساعت


محصولات چرم طبیعی

انواع چرم را بشناسید

چرم طبیعی در سه نوع سبک، نیمه سبک و سنگنین تولید می شود. چرم سبک از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز و برغاله است. این نوع چرم ظریف و نازک است. محصولات چرم مردانه مانند کاپشن چرم و دستکش چرم از این نوع چرم ساخته می شوند. یا از آن ها در آستری کفش و لباس استفاده می کنند.
چرم های نیمه سنگنین از پوست کروکودیل و شترمرغ هستند. این نوع چرم کمیاب و گرانقیمت است. بیشتر از هر چیز در ساخت تزئینات به کار می رود. پوست گاو، گاومیش، گوساله، شتر وغیره برای ساخت چرم سنگنین تهیه می شوند. این نوع چرا برای استفاده معمول و روزانه بهترین است. آن ها از مقاومت بالای برخوردارند در عین حال زیبا هستند.


انواع چرم به نسبت نوع دباغی :

چرم کرومی
چرم گیاهی
چرم آلدهیدی
چرم ترکیبی
نوع آلومی
چرم پوسته خام
می توانیم دسته بندی نیز بر اساس جنس چرم نیز داشته باشید. اشبالت همان چرم گاوی دو سوی پرزدار است. جنس ملینگ از گاو، بز یا گوسفند تهیه می شود که یک طرف آن کاملا صاف است و سمت دیگر پرز دارد. و چرم شرانگ که از پوست گاو تهیه می شود و بافتی طبیعی دارد.

با شناخت انواع چرم می توانید محصولات چرمی اصل بخرید!

با انواع چرم آشنا شوید


چرم در ایران از قدیم تا کنون

اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم میبینیم که تجارت چرم و پوست رونق فراوان داشته است. به خصوص این مورد در نوشته های خواجه رشید الدین به چشم می خورد. پس از آن به زمان قاجار می رسیم که صنعت و تولید چرم طبیعی در همدان به اوج خود رسید بود و محصولات آن ها به «چرم همدانی» معروف شده بود. چرم همدانی از پوست گوسفندان تهیه می شد.

فعالیت های کارخانه ای تولید چرم از سال 1308 در تبریز آغاز شد و بعد به همدان، تهران و اصفهان رسید. چرم در ایران نه تنها برای پوشاک و وسایل رزمی استفاده میشد، بلکه روی آن نقاشی و خطاطی نیز می کردند. تاریخ چرم در این مفصل تر از این چند خط است، حضور و نحوه استفاده از چرم در اوستا، سپس در دوران ماد و پارس دیده شده است که اگر بخواهیم تمام تاریخ را برایتان بازگو کنیم در این مقاله نمی گنجد.


وزان چرم کاهنگران پشت پای  /    بپوشند هنگام زخم درای
همان کاوه آن بر سر نیزه کرد / همانگه ز بازار برخاست گرد

چرا اجداد ما از چرم استفاده میکردند؟

همانطور که در میان متن توضیح دادیم، چرم ویژگی های زیادی دارد که باعث جلب توجه طراحان و کاربران می شود.
• چرم محکم و ماندگار است.
• در مقابل ضربه ها به خوبی مقاومت نشان می دهد.
• زیبا و شیک است و همیشه در مد و فشن حضور داشته است.
چرم طبیعی راحت و سبک است.
• قابلیت تنفس دارد.
• بوی اطراف خود را جذب نمی کند.
تمامی این موارد دلایلی است که اجداد ما و نسل های آینده ی آن ها به چرم طبیعی علاقمند بودند و همواره از آن استفاده می کردند.

ثبت دیدگاه